Vintersolstånd på japansk vis (ris)

Ninni och jag firade vintersolståndet med en japansk tradition. Nämligen mat!
Men inte vilken mat som helst utan råfisk och liiiiis. Vi höll på hela dagen och efterhand som dagen gick så blev händerna torrare och torrare, magarna tommare och tommar. Men vi stod ut utan smakbitar! (Inte. Man får ju äta kantbitarna, de är ju fula!) Ollie, chickiz catn, var med och hjälpte till. Vilket var tur för när man blandar (man lagar inte direkt) sushi behöver man en riktig råfiskproffessor. Och lite andra saker som jag har skrivit på en lista här nedan.


Klicka för större bild.
(Speciellt på den första den är fin)
(Den första från vänster, som vi läser i Sverige. Inte som i Tvärtom-landet (Japan))



När man gör sushi behöver man:
  1. Klibbigt ris (gärna jättemycket)
  2. Gröna saker (gärna avlånga)
  3. Böjd halvillaluktande röd (fin färg) fisk.
  4. Och lite sjögräs för allmän lek (att ha runt)
  5. En katt (inte för att ha i utan för att de är duktiga på det där med rå fisk)

MASSA SUSHI!
113 bitar för att vara exakt (fast en var så stor att den borde räknas som två)
Japans moder nickar belåtet.

Vi blev så mätta att vi lade oss på golvet, precis som japbananerna gör efter maten.

 


Ollie var en riktig expert på att härma jappaneser. Kolla bara på ögonen!
När Ninni senare rotade fram deras balansbräda reste sig Ollie upp. Tog tre steg. Lade sig ner igen för att barhänga och blockera vägen för oss två fitnessvilliga brudar. Inte skjysst, Japanska Råfiskproffessorn!

(Tur att han bara är lite tung så man kan flytta på honom utan större ryggbesvär)

 

 


Tack för mig. Och hej!

En överraskande glad nyhet är förresten att mina sommarkompisar Katten och Engla kanske kommer och tittar i mot slutet av lovet!
Då blir det FEST!

Såhär ser jag ut i uppsatt hår förresten.
Lite knäppt.

Fred ut!

Kommentarer
Postat av: Sarah

113 bitar!!?!?!?!? DRIVERU?!

JAg hade dott och jag bar i rafisk och liiis landet.

2009-12-23 @ 02:41:18
URL: http://jpnsa.blogg.se/
Postat av: Målar-Malin

Hahah! Men det var till Ninnis familj också :P

2009-12-23 @ 10:56:20
URL: http://malarmalin.blogg.se/
Postat av: Anna S

Jag gillar inte sushi :P He he..

jag fixade lösenord på min blogg idag. lösenordet är: panna



Förlåt att det blir lite struligt att behöva skriva det hela tiden men så får det bli!

2009-12-24 @ 23:42:02
Postat av: Målar-Malin

Men, men, vad är användarnamnet då? :S Fattar inte :(

2009-12-25 @ 17:55:18
URL: http://malarmalin.blogg.se/
Postat av: Anna

Oj förlåt det stod redan där i början för mig så jag tänkte inte på det. märkte det när jag åkt till patrik.. användarnamnet är: anna (med litet a) Kram

2009-12-25 @ 19:52:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0