Konst-ig dag.

Efter lunchen idag åkte klassen till Kulturhuset och tittade på lite konst.
Häftigt att faktiskt bli påverkad fast man tror sig vara oemottaglig (eller i alla fall svårflörtad)
Jag blev faktiskt riktigt inspirerad!
Det var jätteroligt att gå runt med Rebecka och försöka tolka allt. Våra, eller i alla fall mina kreativa ögon öppnades lite när jag insåg hur stark videokonsten kunde vara. Dessutom har jag aldrig riktigt tittat på konst på riktigt, så det var spännande bara därför.

Mina ögon fastnade speciellt på en instalation av Hyun-Jin Kwak från Sydkorea, föreställande en flicka iklädd uniform av skoltyp, Nikeskor och handskar. Flickan saknade huvud och vänster pekfinger. Hon sitter på en stol och brevid sig har hon en korg med handskar, på golvet ligger en hög med vänsterhandskar som saknar pekfinger, hon sitter nämligen och klipper av dem.

Avsaknaden av huvudet och skoluniformen tolkar jag som en symbol för avsaknaden av  en identitet. Det enda utmärkande var det halva pekfingret. Precis som de identiska handskarna i korgen var hon bara en i mängden, därför tänker jag att handlingen att klippa sönder handskarna är en gest för att ge dem en personlighet, att bli något unikt och inte bara en i mängden. Hurvida det är en bra tolkning eller inte spelar ingen större roll för mig, det var det första jag tänkte helt enkelt.
Vi ska lämna in en konstdagbok nästa vecka och en analys på några utvalda konstverk efter jullovet, så jag lär återkomma.


Ett verk från utställningen Ett verk från utställningen Ett verk från utställningen
Klicka för större bild. Läs mer här.

Började skissa på nästa tavla idag. Iden till den fick jag i helgen men jag har inte hunnit förns nu att förverkliga den. Imorgon har jag projektarbetstid så mer om detta då.

Fred ut!


Scoutavslut för terminen idag, här finns ett bildspel om man vill se vad vi har för oss:
HG Scout 2009 - Ett bildspel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0